امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی

ساخت وبلاگ
دیوان عدالت اداری نیز با بررسی این موضوع، اعلام کرده است که حق برخورداری از طبقه شغلی ارفاقی و تشویقی نیازمند به تصریح در قانون است و در مواد ۶۵، ۸۱ و ۸۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، برای برخورداری از طبقه شغلی تشویقی در صورت کسب امتیاز بالاتر حکمی ‌پیش بینی نشده است.
به گزارش افکارنیوز، مطابق تبصره ۱ ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری « ... شاغلین مربوط در بدو استخدام در رتبه مقدماتی قرار می‌گیرند و بر اساس عواملی نظیر ابتکار و خلاقیت، میزان افزایش مهارتها، انجام خدمات برجسته، طی دوره‌های آموزشی و میزان جلب رضایت ارباب رجوع بر اساس ضوابطی که متناسب با ویژگیهای مشاغل به تصویب شورای توسعه مدیریت می‌رسد ارزیابی و حسب امتیازات مکتسبه و طی حداقل مدت تجربه مربوط به سطوح پایه، ارشد، خبره و عالی ارتقاء می‌یابند.»
امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی...
ما را در سایت امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی دنبال می کنید

برچسب : طبقه تشویق, نویسنده : امیرعلی فهیمی fahimi105 بازدید : 992 تاريخ : شنبه 23 اسفند 1393 ساعت: 11:19

اصول اخلاقی، درآمد و حس خوشبختی به طرق مختلفی برهم اثر می‌گذارند. کیث مورنیگهان می‌گوید: شما را نمی‌دانم ولی من طالب درآمد بیشتری هستم. اما آیا این واقعا مرا خوشحال می‌کند یا ترس از دست دادنش گریبانم را خواهد گرفت؟

مورنیگهان درمانگر، روانشناس و استاد رشته مدیریت و سازمان‌ها در دانشکده «کلاگ» است. وی به بررسی یکی از مشهورترین نظریه‌های علوم اجتماعی به نام «پارادوکس ایسترلین» پرداخته است: پول تا آستانه مشخصی خوشبختی می‌آورد و پس از آن به کاهش این احساس می‌پردازد.
او همچنین در پی این است که میزان تاثیر اخلاقیات را در رابطه بین درآمد و خوشبختی بسنجد. او می‌گوید: «من برنامه اجرایی در اصول اخلاقی و رهبری «MBA» را تدریس می‌کنم و ما اغلب در این باره صحبت می‌کنیم که چگونه فساد، رشوه‌خواری و سایر راه‌های کسب درآمد نامشروع در برخی کشورها رایج است.» وی همچنین می‌افزاید: «هرچقدر هم که این گونه اعمال رایج باشد باز هم مردم می‌دانند رشوه‌خواری امری غیراخلاقی است و این اعمال نتایج منفی در جامعه در پی دارد.»
مورنیگهان با کمک همکارش «لانگ وانگ» استاد دانشگاه هنگ‌کنگ، تصمیم گرفت بفهمد چگونه پول، هیجان و اخلاقیات در مقیاس فردی و کشوری بر هم اثر می‌گذارد؟ او می‌گوید بخشی از مطالعات ما ریشه در طمع و حرصی دارد که پیشینیان هم به آن پرداخته‌اند. همان‌گونه که افلاطون و ارسطو می‌گویند: حرص از تنگ‌نظری و بینش پایین افراد سرچشمه می‌گیرد و اکنون داده‌های ما گفته‌های ایشان را بعد از ۲۰۰۰ سال تایید می‌کند. در صورتی که این مساله را جدی تلقی کنیم باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا به تناسب افزایش درآمد در برابر اصول اخلاقی بی‌بندوبارتر می‌شویم یا خیر؟

امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی...
ما را در سایت امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی دنبال می کنید

برچسب : افزایش حقوق ,افزایش درآمد ثرتمنمدان, ثروتمندان خوشبخت, درآمد های کلان پول , نویسنده : امیرعلی فهیمی fahimi105 بازدید : 851 تاريخ : پنجشنبه 14 اسفند 1393 ساعت: 22:25

کد خبر: ۴۸۰۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۷ - 05 March 2015
 
 
رسالت در سرمقاله امروز نوشت:
 
واقعيت آن است كه از دير زمان جامعه شريف معلمان با مشكلات معيشتي جدي مواجه هستند و اگر چه دولت‌هاي با گرايش‌هاي سياسي متفاوت نتوانسته‌اند گره‌گشايي اساسي از مسائل آنان داشته باشند اما تحليل عملكرد دولت‌ها از دو رويكرد متفاوت در برابر اين مشكلات حكايت دارد كه تدبر در آن چه بسا به يافتن راه حل كمك كند؛ رويكرد اول، تلاش برخي دولت‌ها براي كاهش مشكلات معيشتي معلم بوده كه موجب شده است معلمان با سماحت خويش عذر دولتمردان را بپذيرند و چشم انتظار وعده آنان و فرصتي بنشينند كه مسئولان فاصله‌ها را از ميان بردارند و طبعا در دوران تصدي اين دولت‌ها، از شدت مشكلات معيشتي معلمان تا حدودي كاسته شده است.
 
اما رويكرد دوم كه در پوشش حركتي به ظاهر انقلابي جلوه‌گر مي‌شود، تشنج‌آفريني است يعني چنين به نظر مي‌رسد كه آتش تهيه و زمينه ايجاد تشنج توسط همان كساني تدارك ديده مي‌شود كه در زمينه تامين معيشت معلم، مسئوليت سنگيني بر عهده دارند ولي عمداً و آگاهانه و يا به علت ضعف مديريت، آنقدر عرصه را بر معلمان تنگ مي‌كنند كه تعدادي از آنان ناگزير از توسل به برخي اعتراضات مي‌شوند.
 
البته همچنان‌ كه اشاره شد حل مشكلات معلمان و رفع تبعيض‌هاي موجود بين دريافتي معلمان و ساير كارمندان دولت، نيازمند چاره‌اي اساسي است و دولت و مجلس بايد براي رفع آن برنامه‌ريزي و اقدام كنند، اما در عين حال ابهامات و سئوالاتي نيز جامعه فرهنگيان از مسئولان مستقيم خويش دارند كه تامل برانگيز است:
 
1- وزارت آموزش و پرورش براي حل ريشه‌اي مشكلات معلمان چه طرح و پيشنهادي ارائه و چه اقدامي انجام داده است؟ چگونه است كه وزير محترم بهداشت گام‌هاي اساسي در افزايش اعتبارات آن وزارتخانه برداشته است اما از وزارت آموزش و پرورش خبري در اين زمينه به گوش نمي‌رسد؟ چرا از هدفمندسازي يارانه‌ها، سهمي به آموزش و پرورش پرداخت نشد؟ چرا حتي در زمان تصويب بودجه، نمايندگان مجلس بسيار بيشتر از وزارتخانه براي آموزش و پرورش تلاش مي‌كنند؟ چندان كه برخي معلمان به اين باور رسيده‌اند كه دغدغه‌هاي سياسي و انتخاباتي، فرصتي براي بعضي مديران آموزش و پرورش باقي نگذاشته‌ است تا به مسائل معيشتي معلم بپردازند و حتي مسائل تعليم و تربيت نيز تحت الشعاع رويكرد فعاليت‌هاي سياسي حزبي قرار گرفته است.
 
2- آيا تا رفع تبعيض‌هاي موجود بين معلمان و ساير كارمندان دولت، لااقل اين امكان وجود ندارد كه با تلاش و تدبير و استفاده بهينه از اعتبارات و سرمايه‌هاي موجود وزارت آموزش و پرورش و فرهنگيان، فشار اقتصادي بر معلمان كاهش يابد؟ به عنوان مثال:
 
* صندوق ذخيره فرهنگيان با سرمايه حداقل شش هزار ميليارد تومان چه باري از دوش معلمان برداشته و چرا زمام مديريت آن به كساني سپرده شده است كه مورد اعتماد فرهنگيان نيستند؟
 
* تاسيس دفاتر صندوق ذخيره در استان‌هاي كشور و هزينه‌هاي مترتب بر آن، توجيه اقتصادي دارد يا اقدامي بر اساس ضرورت يارگيري و به كارگيري دوستان است؟
 
* چرا مديريت شركت‌هاي تابعه صندوق در دست افرادي است كه نگاهشان واگذاري تسهيلات با كارمزد كم براي تور آنتاليا و تايلند و يا براي خريد اتومبيل سانتافه و اسپورتيج است؟
 
* در شرايطي كه برخي معلمان به وام بسيار اندك نيازمند هستند و در صورت يافتن منبعي براي دريافت وام بايد وثيقه‌هاي مطمئن ارائه نمايند، پرداخت بيش از دويست‌ ميليارد تومان از سرمايه معلمان به متهم نفتي (ب ـ ز) آن هم بدون وثيقه بانكي و صرفا در قبال چك شخصي، چگونه قابل توجيه است و آيا مسئولان بانك توان مالي جبران ضرر و زيان وارده را دارند يا بايد مانند بعضي موارد گذشته صندوق، معلم تاوان آن را بپردازد؟
 
* پشت پرده اعطاي تسهيلات ميلياردي به برخي شركت‌هاي بدهكار عمده بانكي، نظير شركت (س ـ م) يا (ر ـ گ) آن هم بدون پشتوانه مالي و صرفا در قبال دريافت سفته كيست؟ چرا بر عدم وصول مطالبات در زمان مقرر نظارتي نشده است؟
 
* در شرايطي كه اضافه‌كار، حق التدريس، پاداش پايان خدمت و ديگر مطالبات معلمان پرداخت نشده است، به كارگيري عده زيادي از بازنشستگان هم حزبي در وزارتخانه، ادارات كل و صندوق ذخيره فرهنگيان و پرداخت حقوق‌هاي كلان به آنان چه ضرورتي دارد؟
 
* همچنان كه نمايندگان مجلس تاكنون نتوانسته‌اند پاسخي براي اين سئوال بيابند كه چرا هر چه مجلس اعتبار وزارت آموزش و پرورش را افزايش مي‌دهد، تاثير معناداري بر وضعيت معيشتي معلمان نمي‌گذارد، براي معلمان نيز اين سئوال به طور جدي مطرح است. افزايش بودجه وزارت آموزش و پرورش از شانزده هزار ميليارد تومان در سال 1392 به 22 هزار ميليارد تومان در سال 1393، اگر به طور صحيح مديريت مي‌شد و تمامي آن تخصيص مي‌يافت آيا آثار محسوس‌تري بر زندگي فرهنگيان بر جاي نمي‌گذاشت؟ و آيا با توجه به اينكه با تلاش نمايندگان، اميد مي‌رود بودجه سال 1394 وزارتخانه به قريب 30 هزار ميليارد تومان افزايش يابد، مسئولان وزارت آموزش و پرورش توان مديريت اين اعتبارات و جذب و هدايت آن در جهت بهبود معيشت معلمان را دارند؟
 
آنچه مسلم است امروز آموزش و پرورش بيش از هر زمان ديگر به تهيه طرح‌هاي كارشناسي شده براي افزايش منابع مالي خويش و نيز تدوين طرح‌هايي در زمينه افزايش رفاه معلمان از جمله در زمينه مسكن، پزشكي، تحصيل فرزندان و... نياز دارد و تجربه‌هاي متعدد سال‌هاي پس از انقلاب ثابت كرده‌ است كه معلمان، صميمي‌ترين ياران نظام اسلامي هستند و علي‌رغم تمامي مشكلات، فريب دست‌هاي پشت پرده‌اي را نخواهند خورد كه با شكستن حرمت و دستاويز قرار دادن آنان، اهداف شوم خود را دنبال مي‌كنند.
امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی...
ما را در سایت امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی دنبال می کنید

برچسب : دادخواست معلمان, نویسنده : امیرعلی فهیمی fahimi105 بازدید : 868 تاريخ : پنجشنبه 14 اسفند 1393 ساعت: 10:07

عناوين دروس مقطع کارشناسی ارشد رشته حسابداری

 

دروس تخصصي (اصلي)

 

دروس اختياري

رديف

نام درس

تعداد واحد

 

رديف

نام درس

تعداد واحد

1

تئوري حسابداري 1

3

 

1

بررسي موارد خاص در حسابداري

3

2

تئوري حسابداري 2

3

 

2

سيستم هاي اطلاعاتي حسابداري

3

3

حسابداري مديريت

3

 

3

پژوهش عملياتي پيشرفته

3

4

حسابداري دولتي پيشرفته

3

 

4

اقتصاد مديريت

3

5

حسابرسي پيشرفته

3

 

جمع واحد

12

6

مسائل جاري حسابداري

2

 

 

 

 

7

تصميم گيري در مسائل مالي

3

 

 

 

 

جمع واحد

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دروس جبرانی

 

پايان نامه

رديف

نام درس

تعداد واحد

 

رديف

نام درس

تعداد واحد

1

روش تحقیق

2

 

1

پايان نامه

6

2

زبان تخصصی

2

 

جمع واحد

6

3

تحليل آماري

2

 

 

جمع واحد

6

 

 

 

تذكر

1. براي دانشجويان با مدرك كارشناسي غير مرتبط، گذرندان 12 واحد درسي جبراني الزامي است.

2. از 12 واحد دروس اختياري گذراندن 6 واحد درسي الزامي است.

3. در صورتي كه دانشجو مواد درسی وصاياي امام (ره) و كامپيوتر را در دوره كارشناسي اخذ نكرده باشد، ضروری است اين دروس را در مقطع كارشناسي ارشد( قبل از مرحله دفاع) بگذراند.

 

امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی...
ما را در سایت امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرعلی فهیمی fahimi105 بازدید : 776 تاريخ : شنبه 2 اسفند 1393 ساعت: 10:54

نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۸ درصد شد!

نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده از ابتدای امسال براساس قانون بودجه ۸ درصد شد که یک درصد از افزایش دو درصدی این نرخ مربوط به سهم مالیات سلامت است.

به گزارش مهر، نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده از ابتدای سال ۹۳ که ششمین سال اجرای مالیات بر ارزش افزوده است به ۸ درصد افزایش یافت که نسبت به سال گذشته افزایش دو درصدی را شاهد می باشد که یک درصد از این افزایش مربوط به مالیات سلامت است.

به موجب مفاد تبصره ( ۲) ماده ( ۱۱۷ ) قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مقرر گردیده ” دولت مکلف است نرخ مالیات برارزش افزوده را از سال اول برنامه سالیانه یک واحد درصد ( ۱% ) اضافه نماید به گونه ای که در پایان برنامه به هشت ( ۸ % ) برسد.

سهم شهرداری ها از نرخ مزبور سه درصد( ۳ % ) و سهم دولت پنج درصد ( ۵ % ) شده است. حکم بند ( ط ) تبصره ( ۹ ) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور مقرر نموده ” از ابتدای سال ۱۳۹۳ علاوه بر افزایش قانونی نرخ مالیات بر ارزش افزوده، یک واحد درصد به عنوان مالیات سلامت به نرخ مالیات بر ارزش افزوده سهم دولت اضافه شود ” بر این اساس نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده از ابتدای سال ۱۳۹۳ هشت درصد ( ۸ % ) شده است.

سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که کلیه مودیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده، از ابتدای سال ۱۳۹۳ مکلف هستند در کلیه مبادلات فی ما بین ( عرضه کالاها و خدمات ) مالیات و عوارض ارزش افزوده را به نرخ ( ۸ % ) هشت درصد { ( ۵/۳ % ) مالیات و ( ۲/۷ % ) عوارض } در صورت حسابهای صادره درج و از خریداران وصول نموده و برابر مقررات به حسابهای تعیین شده سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند.

امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی...
ما را در سایت امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی دنبال می کنید

برچسب : مالیات برارزش افزوده, نویسنده : امیرعلی فهیمی fahimi105 بازدید : 749 تاريخ : يکشنبه 17 فروردين 1393 ساعت: 11:25

دستمزد قانونی کارکردن زن در خانه شوهر

 

طبق تعاریف، مال و دارایی چیزی اســت که ارزش مــــادی و اقــتصادی دارد پس کار و فعالیت اشخاص نیز دارای ارزش اقتصادی است. مطابق قانون مدنی و به استناد قاعده فقهی (احترام به مال و عمل اشخاص) و برابر سایر اصول حقوقی موجود، زنان برای کارهایی که در خانه شوهر انجام می دهند می توانند حقوق دریافت کنند.

براساس ماده ۳۳۶ قانون مدنی، مصوب ۱۸/۲/۱۳۰۷: «هرگاه کسی به حسب امر دیگری اقدام به عمل نماید که عرفاً برای آن عمل اجرتی بوده و یا آن شخص عادتاً مهیای آن عمل باشد عامل، مستحق اجرت عمل خود خواهد بود مگر این که معلوم شود قصد عدم تبرعه داشته است.»

تا مورخ ۲۳/۱۰/۱۳۸۵ در قانون مدنی در خصوص پرداخت اجرت المثل تنها ماده قانونی موجود ماده ۳۳۶ مذکور بود ولی در خصوص مطالبه اجرت المثل ایام زندگی مشترک؛ مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ ۲۸/۸/۱۳۷۱ در خصوص پرداخت حقوق قانونی زن پس از اجرای حکم طلاق تصریح شده است. بر این اساس صدور حکم اجرت المثل زن دارای قید و شرط فراوانی است که عبارتند از: ۱- اجرای حکم طلاق در دفترخانه رسمی طلاق، ۲- متقاضی طلاق باید مرد باشد، ۳- زن نیز درخواست مطالبه اجرت المثل نماید، ۴- تقاضای طلاق از سوی شوهر به خاطر تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتارش نباشد،

۵- زن در خصوص کارها و فعالیت های خویش در طول زندگی مشترک عدم قصد تبرع دارا باشد (یعنی برای دریافت پول و دستمزد کار کرده باشد) و البته اگر در خصوص حقوق مالی خود با همسرش شرط ضمن عقد دیگری شده باشد دادگاه مطابق آن توافق تصمیم می گیرد و به استناد ماده واحده مربوط به طلاق در رای خود نسبت به اجرت المثل زن اظهار نظر و تعیین تکلیف می کند.

البته برای بررسی این قانون باید نگاهی دقیق به روند تصویب این ماده داشته باشیم.

در تاریخ ۲۳/۱۰/۱۳۸۵ مطابق «تبصره الحاقی ذیل ماده ۳۳۶ قانون مدنی» مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام که به دلیل اصرار مجلس شورای اسلامی به مصوبه خود بعد از ایرادات بیان شده از سوی شورای نگهبان نسبت به مصوبه مجلس صورت گرفت. در نهایت، طبق اصل ۱۱۲ قانون اساسی موضوع مصوبه مذکور برای تعیین تکلیف نهایی و رفع اختلاف ایجاد شده؛ به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد.

متن اولیه مصوبه مجلس به شرح زیر بود:

«زوجه می تواند اجرت المثل ایام زندگی مشترک خود را از ماترک متوفی با جلب نظر کارشناس و با رعایت بند الف تبصره ۶ قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوبه ۲۸/۸/۱۳۷۱ مطالبه کند.»

با ملاحظه متن اولیه و پیشنهادی لایحه قانونی مذکور و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت مشاهده می شود این تبصره ماده قانونی با تغییرات عمده ای مواجه شده است. به طوری که اختلاف های فراوانی با نظر اولیه طراحان قانون مذکور دارد که هدف آنان حمایت از زنانی بود که مدت ۳۵- ۳۰ سال یا زمان بیشتری پا به پای شوهرانشان در طول زندگی کار کرده و اکنون همسرانشان مرحوم شده اند و مهریه های آنان نیز بسیار ناچیز است. به همین خاطر ضرورت دفاع از حقوق آنان و دستگیری شان وجود دارد که با توجه به مصوبه قانونی مذکور اکنون در محاکم خانواده مشاهده می شود هر خانمی که قصد مطالبه مهریه و نفقه دارد با هر میزان سن زندگی (و علی رغم آن که میزان مهریه های نجومی امروزه ارتباطی با اجرت المثل زنان ندارد) دادخواست اجرت المثل نیز به طرفیت همسرشان مطرح می کند که به نظر با فلسفه ایجاد چنین حقی برای زنان که در زمان تصویب آن در مجلس مطرح بود، منافات دارد.

از طرفی عمده اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان در خصوص تبرعی بودن یا نبودن خدمات و کارهای زنان بود که ملاحظه می گردد، در تاریخ ۲۳/۱۰/۱۳۸۵ بدین شرح تصویب شد: «چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده وی نبوده و عرفاًٌ برای آن کار اجرت المثل باشد؛ به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده است و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می نماید.» در بررسی تبصره الحاقی مذکور نیز به چند نکته باید اشاره نمود:

۱- با تصویب این تبصره، زن در طول دوران زندگی مشترک مانند مطالبه مهریه و نفقه اش می تواند به مطالبه اجرت المثل ایام زندگی مشترک خویش اقدام نماید.

۲- در صورتی زن مستحق اجرت المثل است که کارهایی انجام داده باشد که شرعاً به عهده اش نبوده است.

با مراجعه به منابع معتبر شرعی و قانونی در می یابیم از جمله مهم ترین تکالیف شرعی برعهده زن تمکین بی قید و شرط او در قبال مرد است. همچنین مطابق مواد ۱۱۶۸ و ۱۱۷۸ قانون مدنی، نگهداری اطفال را هم حق و تکلیف ابوین (پدر و مادر) دانسته و آنان را مکلف به تربیت اطفال بر حسب امکان نموده است. در سایر موارد نیز هیچ گونه تکلیفی برعهده زوجه به عنوان وظیفه شرعی و قانونی در زندگی مشترک اشاره ای نشده، هرچند در سیره معصومین علیه السلام به خصوص دستور حضرت رسول(ص) که اشاره به تقسیم مسئولیت امور خانواده و خانه بین زوجین دارد به طوری که فرمودند: امور بیرون از خانه بر عهده امیرالمومنین(علیه السلام) و تکالیف داخل خانه را بر عهده حضرت فاطمه (سلام الله علیها) قرار دادند.

طبق ماده ۱۱۰۴ قانون مذکور: «زن و شوهر باید در تشیید مبانی خانواده و تربیت اولاد خود به یکدیگر معاضدت نمایند» در می یابیم که دوام و پایداری و استحکام کانون خانواده نیازمند حمایت و سعی و تلاش دوجانبه زوجین است در غیر این صورت معلوم نیست احتمالاً چه سرنوشت نافرجامی در انتظار آینده چنین خانواده ای باشد.

۳- در صورتی به زوجه اجرت المثل تعلق می گیرد که در عرف برای آن کار و خدمات به اشخاص ثالث، دستمزد و اجرتی پرداخت شود. به بیان دیگر «آن اعمال دارای ارزش اقتصادی» باشند وگرنه استحقاق دریافت اجرت المثل و دستمزد برای آن اعمال را دارا نیست.

۴- از جمله شرایط قانونی موجود در تبصره الحاقی مذکور، اثبات انجام امور مربوطه «با دستور مرد» است. یعنی این که شوهر دستور صریح بر انجام آن عمل خاص را به همسر خویش داده باشد و از وی تقاضای انجام آن کار را خواسته باشد وگرنه چنانچه زن راساً و بنا به عواطف و احساسات مادرانه فرزند خویش را نگهداری و مراقبت نموده باشد در این صورت، نسبت به نگهداری و مراقبت از طفل برای فرزند خویش، استحقاق دریافت اجرت و دستمزد نخواهد داشت.

۵- نکته مهم و شرط اساسی برای وصول اجرت المثل، اثبات «قصد عدم تبرع» زن در انجام فعالیت ها و کارهای انجام داده در خانه است که وی به عنوان مدعی باید در دادگاه با دلایل محکمه پسند اثبات کند که در طول زندگی وی به قصد کسب درآمد و اجرت و مزد در خانه شوهرش کار کرده که اثبات آن نیازمند ادله قوی و معتبر و مستند و محکمه پسند است. در مقابل، زوج نیز حق دفاع و اثبات خلاف این شرط را دارد. البته به نظر زوجه می تواند با این شرط دریافت وجه را کتباً تنظیم نماید و یا با اظهارنامه ای به اطلاع همسرش برساند.

البـتــه شــایان ذکر است، با توجه به این که در عرف موجود در نظام خانوادگی جامعه، مادیات فرع بر معنویات است، اصل اولیه حاکم، در انجام عمل زن در خانه بر تبرعی و رایگان بودن کارهایی است که وی انجام می دهد و زنان در قبال دریافت پول و دستمزد از شوهران شان کار نمی کنند بلکه برعکس با عواطف و احساسات مادرانه به تربیت و نگهداری فرزندان خود و رسیدگی به امور خانواده می پردازند، مگر خلاف آن ثابت شود.

براساس رویه قضایی موجود در محاکم با عنایت به تفاسیر مختلف، عده ای از حقوقدانان در مورد رایگان بودن یا نبودن کارهای زنان در خانه و به رغم تصویب تبصره الحاقی به ماده ۳۳۶ قانون مدنی، شرط تعلق اجرت المثل را به زنان پس از اجرای حکم طلاق و آن هم با تقاضای زوج می دانند و همچنین معتقدند که در صورتی زنان استحقاق اجرت المثل را دارند که بیرون از خانه مبادرت به کسب درآمد برای پرداخت مخارج خانواده نمایند و به عنوان نیروی کار فعالیت داشته باشند. همان طور که در بعضی از مناطق خاص جغرافیایی و یا عشایر زنان پا به پای مردان به قالی بافی، دامداری و کشاورزی، باغداری و… می پردازند.نه زنانی که صرفاً به امور خانه داری و بچه داری می پردازند و یا در بیرون از خانه مشغول کار بوده فرزندشان در مهدهای کودک و یا نزد پرستار نگهداری می شوند و غذا نیز از بیرون تهیه می شود.

البته این نکته را نمی توان نادیده گرفت که زنان مانند مردان در خانه کارها و خدمات فراوانی انجام می دهند ولکن نوع کارکرد زن در خانه و با ویژگی خانواده های ایرانی و حاکمیت معنویت در خانه و عرف حاکم بر آن، انجام کار زن در خانه را در قبال مزد به سختی می توان مورد پذیرش قرار داد و الااگر از ابتدای زندگی زوجه قصد دریافت اجرت المثل و دستمزد گرفتن را به شوهرش اعلام نماید معلوم نیست شروع زندگی مشترک شان چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟

نکته مهم این که در خصوص اهمیت و پاداش کار و خدمات زن در خانه، روایات و احکام و سفارشات فراوان موجود است از جمله از حضرت رسول اکرم(ص) در صفحه ۱۷۵ در جلد ۱۵ وسایل الشیعه روایت شده: «هر زنی که به عنوان اصلاح تربیت کارهای منزل، چیزی را جابه جا کند، خداوند با نظر رحمت و لطف به سوی او نظر می کند و کسی را که پروردگار عالم با نظر لطف به او نگاه کند، او را در آتش نمی سوزاند.»

صرف نظر از ارزش معنوی والای زحمات زنان، لذا با توجه به این که استحقاق اجرت المثل منوط به احراز شرایط خاصی طبق قانون است و شامل تمامی زنان نمی شود، لکن تصویب این قانون گام مهمی در جهت صیانت از حقوق زنان جامعه و اهمیت و ارزش گذاری وتکریم خدمات و فعالیت های بانوان در خانواده است.

نویسنده: بهرام طاهری  نقل ازسایت :مطالب کمیاب درحسابداری

امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی...
ما را در سایت امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی دنبال می کنید

برچسب : دستمزد قانونی کارکردن زن در خانه شوهر, نویسنده : امیرعلی فهیمی fahimi105 بازدید : 832 تاريخ : جمعه 15 فروردين 1393 ساعت: 18:18

نظر سنجی

تاچه میزان از محتوای سایت راضی هستید؟

خبرنامه